El compromís amb la transparència en Les Corts Valencianes es va iniciar l'any 2009 amb la modificació de l’RCV (art. 21), desenvolupat per la Resolució de Presidència de caràcter general 3/VII, sobre declaració d'activitats i de béns patrimonials (BOCV núm. 206, de 03.02.2010). Este embrió, que afectava l'activitat parlamentària per incidir en el Registre d'Interessos, s'ha incrementat amb les obligacions relatives a la informació de l'activitat administrativa de la Cambra previstes en la Llei bàsica 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern que va entrar en vigor per a les Comunitats Autònomes al desembre de 2015 i per diferents lleis valencianes.
A l'abril de 2015, mitjançant una modificació de l’RCV (art. 113 RCV), es va crear el Portal de Transparència articulat a través de tres grans eixos. El primer destinat a l'organització i activitat institucional de Les Corts Valencianes, el segon a l'Administració parlamentària, pressupostària, econòmica i financera de la Cambra i el tercer a la ciutadania.
L’RCV preveu l'estructura i el contingut d'estos eixos i encàrrega a la Mesa de Les Corts Valencianes (art 34. dècim RCV) l'aprovació de les normes de desenvolupament i l'adopció de les mesures que s'estimen necessàries per a garantir el dret dels ciutadans a accedir a la informació parlamentària i administrativa de Les Corts Valencianes (Resolució de presidència de caràcter general 3/IX, BOCV núm. 81, de 27.05.2016).
El Portal de Transparència preten dona recer a les exigències d'informació activa prevista en el RCV, en la la Llei bàsica estatal; en la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana (DOGV nº 9323 de 22/04/2022) i en la Llei 5/2016 de comptes oberts de la Generalitat Valenciana (DOGV nº 7779 de 11.05.2016), entre altres normes.
La informació sobre l'activitat sotmesa a dret administratiu en la què s’integra l'activitat pressupostària, econòmica i financera s'oferix pel Portal de Transparència de manera separada. Per a conéixer-la n'hi ha prou amb clicar sobre Administració parlamentària o sobre informació económica. Amb esta acció s’arriba al llistat material de la informació que el Portal de Transparència conté en eixes matèries.
L'organització administrativa que dona suport i actualitza la informació activa requerida per les lleis de transparència és l'Oficina d'Informació. Este òrgan també s'encarrega de tramitar les sol·licituds d'informació dels ciutadans sobre l'activitat administrativa i econòmica del Parlament de la Comunitat Valenciana, d’acord amb el previst en l'Acord 2967/IX, de 6 d'octubre de 2018, de la Mesa de Les Corts, sobre Norma reguladora de l'Oficina d'Informació (BOCV nº 321, de 21.11.2018, pàg 54149).
La informació de caràcter institucional té estatus especial per la naturalesa parlamentària de les dades oferides, trobant-se en els apartats relatius a l'activitat parlamentària o a grups parlamentaris d'acord amb les previsions de l’RCV.
El Portal del Transparència també oferix informació rellevant per a la ciutadania a través del Portal de Participació Ciutadana, en el qual es troba la informació relativa al dret d'accés a la informació, iniciatives i suggeriments ciutadanes, al costat d'altres informacions d'interés.
Si l'anterior informació li planteja dubtes en la seua cerca contacte'ns per a poder resoldre-les o per a millorar la forma en la qual oferim la informació. El nostre interés és que els ciutadans puguen exercir el seu dret a conéixer el funcionament d'esta Institució.