València, 4 de març de 2016 – L’hemicicle de les Corts Valencianes ha tornat a omplir-se hui de ciutadanes i de representants d’entitats socials, civils, sindicals i polítiques per assistir a l’homenatge que ha organitzat la cambra autonòmica a 27 dones, totes elles proposades pels grups parlamentaris. Sota el títol “Les Corts, de les Dones”, el parlament valencià s’ha avançat a la celebració del Dia Internacional de la Dona, el proper 8 de Març, amb un esdeveniment per distingir i homenatjar a un grup de dones que destaquen o han destacat pel seu treball, la seua dedicació professional, especialitat i defensa dels drets de les dones.
L’acte ha començat amb la benvinguda del President de les Corts, Enric Morera, qui ha declarat que és tot un honor tindre l’hemicicle ple “de dones tan il·lustres i importants que han fet tant perquè la nostra societat avance”. Dit això, el màxim representant del parlament ha cedit la Presidència de l’acte a la Vicepresidenta Primera, Carmen Martínez, qui ha fet la lectura de la declaració institucional que es llegirà al ple el proper dimecres 9 de març.
Després de la lectura de la declaració institucional, la presidenta de la Comissió d’Igualtat de les Corts, Llum Quiñonero, ha estat l’encarregada de llegir el reconeixement a les dones distingides pel parlament valencià. Estes distincions han estat recollides per institucions o familiars en alguns casos i en d’altres, en persona per les homenatjades.
A l’acte de “Les Corts, de les Dones” s’ha distingit a:
1.- La Dama d’Elx. Representa a les dones iberes transmissores d’estatus i prestigis, perquè al poble iber les filles heretaven, eren comerciants i grans lluitadores.
2.- Adela Cortina Orts. Catedràtica d’Ètica de la Universitat de València, directora de la Fundació ÉTNOR i Premi Internacional d’Assaig Jovellanos 2007.
3.- Catalina Corell. Presidenta de l’Associació de Dones Rurals de València.
4.- Patricia Campos Doménech. Militar i esportista.
5.- Elvira Murcia. Lluitadora pels drets de les persones amb diversitat funcional i dependents.
6.- Concepción Aleixandre Ballester (1862-1952) Mestra, metgessa, ginecòloga, inventora i científica valenciana.
7.- Josefina Manresa (1916-1987) Dona del poeta Miguel Hernández i encarregada de protegir i difondre el llegat poètic de la seua parella.
8.- Maria Moliner (1900-1981) Bibliotecària, filòloga i lexicògrafa que dirigí la Biblioteca de la Universitat de València.
9.- Palmira Pla Pechovierto (1914-2007) Pedagoga, mestra i política d’ideologia socialista.
10.- Trinidad Simó. Professora d’Història de l’Art en la Universitat de València i en la Universitat Politècnica de València. Articulista i defensora dels drets de les dones.
11.- María Pérez Lacruz (1917-1942) Treballadora del Port de Sagunt, defensora de la democràcia i de la República.
12.- Asunción Cruáñez Molina (1925-2012) Diputada socialista en les Corts constituents de 1977, defensora dels drets de les dones.
13.- Elena Simón Rodríguez. Catedràtica d’Ensenyament Mitjà, pedagoga, escriptora i feminista. Cofundadora del “Feminario” d’Alacant.
14.- Nieves Simón Rodríguez. Cofundadora del “Feminario” d’Alacant i defensora dels drets de les dones.
15.- Alejandra Soler (1913) Mestra republicana, filla Predilecta de València en 2015. Participà activament l’any 2013 com activista política, coneguda com “la abuela del 15 de mayo”.
16.- Maria Cambrils Sendra. (1939-1978) Escriptora i feminista, autora del llibre “Feminismo Socialista”.
17.- Pilar Mateo Herrero. Doctora en Ciències Químiques i empresària. Promotora del treball per a dones majors de 45 anys i destacada activista en la lluita contra la pobresa.
18.- Nidita Guerrero. Farmacèutica, presidenta d’UNICEF en València.
19.- Ana Carrascosa Zaragoza. Esportista d’elit. Medalla al mèrit esportiu de la Generalitat Valenciana.
20.- Ana Isabel Medina Garrigues. Tenista professional. Està entre les 16 millors tenistes individuals i la tercera en dobles. Guanyà la copa Hopman en 2013.
21.- Carmen de Rosa Torner. Advocada i funcionària. Presidenta de l’Ateneu Mercantil de València i de la Federació d’Ateneus d’Espanya. Cofundadora en 2008 del Club de Lectura de l’Ateneu.
22.- Remedios Jover (1889-1983) Treballadora del calcer i tinent de l’exèrcit republicà.
23.- Ofelia Vila. Sindicalista, defensora del dret de les dones i de la memòria històrica.
24.- Marina Marroquí. Treballadora social especialitzada en l’educació contra la violència de gènere.
25.- Ascensión Chirivella (1894-1980) Primera advocada valenciana.
26.- Antonia Barba. Sindicalista defensora dels drets laborals de les dones al sector del calcer.
27.- Julia Sevilla. Primera Lletrada de les Corts Valencianes.
L’acte, que s’ha pogut seguir en directe des de la pàgina web de les Corts, ha finalitzat amb l’actuació de la soprano Dolores Delgado, que ha cantat una ària.
NOTA: Les fotografies les podeu descarregar després de l’acte des de la galeria de flickr disponible en la nostra pàgina web: https://www.flickr.com/photos/cortsval