Secció primera. De les funcions de la Mesa i dels seus membres

Article 30

  1. La Mesa és l’òrgan rector de la cambra i ostenta la representació en els actes a què assistisca.
  2. La Mesa estarà composta pel president o presidenta de Les Corts, dos vicepresidents o vicepresidentes i dos secretaris o secretàries.

    Es considerarà constituïda vàlidament quan estiguen presents, almenys, tres dels seus membres.

  3. El president o presidenta dirigix i coordina l’acció de la Mesa.

Article 31

  1. El president o presidenta de Les Corts exercix la representació de la cambra, assegura la bona marxa dels treballs, dirigix els debats, en manté l’ordre i ordena els pagaments, sense perjuí de les delegacions que puga conferir.
  2. Correspon a la presidenta o president complir i fer complir el Reglament, interpretar-lo en els casos de dubte i suplir-lo en els d’omissió. Quan en l’exercici d’esta funció supletòria s’haguera de dictar una resolució de caràcter general, haurà de produir-se el parer favorable de la Mesa i de la Junta de Síndics.
  3. El president o presidenta exercirà així mateix totes les altres funcions que li conferix l’Estatut d’Autonomia i este reglament.

Article 32

Els vicepresidents substituïxen el president o presidenta, per orde, exercint les seues funcions en cas de vacant, absència o impossibilitat. Desenrotllen, a més, qualssevol altres funcions que els encomane el president o presidenta o la Mesa.

Article 33

Els secretaris supervisen i autoritzen, amb el vistiplau del president o presidenta, les actes de les sessions plenàries, de la Mesa i de la Junta de Síndics, com també les certificacions que hagen de lliurar-se; ajuden el president en les sessions per tal d’assegurar l’ordre en els debats i la correcció en les votacions; col·laboren en el normal desenrotllament dels treballs de la cambra quan ho dispose el president; exercixen a més qualsevol altra funció encomanada per la presidenta o pel president o la Mesa.

Article 34

  1. Corresponen a la Mesa les funcions següents:

    Primer: Adoptar les decisions i les mesures necessàries per a l’organització del treball i el règim de govern interiors de la cambra, com també elaborar i aprovar els Estatuts de Govern Interior de Les Corts.

    Segon: Elaborar i aprovar, d’acord amb la Comissió de Govern Interior, el projecte de pressupost de Les Corts per a la tramesa al Consell.

    Tercer: Dirigir l’execució del pressupost de Les Corts, presentar al Ple la liquidació corresponent en cada període de sessions i retre’n compte, prèviament, a la Comissió de Govern Interior.

    Quart: Aprovar la composició de les plantilles del personal de Les Corts i les normes que hi regulen l’accés.

    Cinquè: Ordenar les despeses de la cambra.

    Sisè: Qualificar, d’acord amb el reglament, els escrits i els documents d’índole parlamentària, com també declarar-ne l’admissibilitat o inadmissibilitat.

    Setè: Decidir la tramitació de tots els escrits i documents d’índole parlamentària, d’acord amb les normes establides en este reglament.

    Vuitè: Programar les línies generals d’actuació de la cambra, fixar un calendari d’activitats del Ple i de les comissions per a cada període de sessions i coordinar els treballs dels diferents òrgans, tot això d’acord amb la Junta de Síndics.

    Novè: Assignar els escons dels diferents grups en el Saló de Plens, oïda la Junta de Síndics.

    Desè: Qualssevol altres que li encomane el present reglament i aquelles altres que no estiguen atribuïdes a un òrgan específic.

  2. Si un diputat o diputada, o un grup parlamentari, discrepa de la decisió presa per la Mesa en l’exercici de les funcions referides en el punt sext i Punt sèptim de l’apartat anterior, podrà sol.licitar la reposició. La Mesa decidirà finalment, oïda la Junta de Síndics, mitjançant resolució motivada en la que s’esposen els fonaments jurídics de la seua decisió, existint un termini de cinc dies per a presentar el recurs de reposició, així com altres cinc dies, comptats des de la interposició del recurs, perquè la Mesa resolga.

Article 35

La Mesa es reunirà per mitjà de convocatòria del presidente o presidenta, a iniciativa de la mateixa, per decisió del seu president o presidenta, a instàncies de la Junta de Síndics o quan així ho sol·liciten la majoria dels seus membres. Estarà assessorada pel lletrat o lletrada major, qui redactarà l’acta de les sessions i cuidarà, sota la direcció del president o presidenta, de l’execució dels acords d’acord amb la legislació vigent.