CAPÍTOL IV. De les votacions

Article 77

  1. Per tal que els acords adoptats siguen vàlids, la cambra i els seus òrgans hauran d’estar reunits reglamentàriament i amb la presència de la majoria dels seus membres.
  2. La comprovació de quòrum sols podrà sol·licitar-se abans del començament de cada votació. Se’n presumirà l’existència una vegada realitzada esta.
  3. Si en arribar el moment de la votació no hi haguera el quòrum a què fa esment l’apartat anterior, es posposarà la votació per un termini màxim de dos hores. Si passat este termini, tampoc no hi haguera el quòrum abans esmentat, la votació es realitzarà en la següent sessió de l’òrgan corresponent.

Article 78

  1. Els acords seran vàlids, sense perjuí del que establix l’article anterior, quan s’hauran adoptat per majoria simple dels membres presents de l’òrgan corresponent, sense perjuí de les majories qualificades que establix l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, les altres lleis de La Generalitat i este reglament.
  2. Hom considerarà que hi ha majoria simple quan els vots positius superen els negatius, sense comptar-hi les abstencions, els vots en blanc o els nuls.
  3. Hom considerarà que hi ha majoria absoluta quan s’expresse en el mateix sentit el primer nombre sencer de vots que seguix al nombre resultant de dividir per dos el total dels membres de dret de Les Corts.
  4. El vot dels diputats i diputades és personal i indelegable. Cap diputat o diputada podrà prendre part en les votacions sobre resolucions que afecten el seu estatut de diputat o diputada.

Article 79

Les votacions no es podran interrompre per cap concepte. Durant el desenrotllament de la votació, la Presidència no concedirà l’ús de la paraula i cap diputat o diputada podrà entrar a la sala ni abandonar-la, llevat de casos de força major i amb la vènia de la Presidència.

Article 80

En els casos establerts en este reglament i en aquells que per singularitat o importància la Presidència, oïda la Junta de Síndics, així ho acorda, la votació es realitzarà a hora fixa i serà anunciada prèviament per aquella. Si arriba l’hora fixada i el debat no ha acabat, la Presidència senyalarà una hora nova per a la votació.

Article 81

La votació podrà ser:

  1. Per assentiment a la proposta de la Presidència.
  2. Ordinària.
  3. Pública per crida.
  4. Secreta.
  5. Sense perjuí del que establix el capítol IV d’este reglament per a les votacions, Les Corts podran habilitar sistemes de vídeo conferència o altres sistemes tècnics adequats per a garantir l’exercici del vot al Ple de la cambra a aquells diputats i diputades que, com a conseqüència de trobar-se en situació de permís parentat o en procés de llarga malaltia, no puguen assistir a les seues sessions.

Article 82

 

Es consideraran aprovades per assentiment les propostes de la Presidència quan, una vegada anunciades, no suscitaren cap objecció ni oposició. En cas contrari, es farà una votació ordinària.

Article 83

La votació ordinària podrà realitzar-se, per decisió de la Presidència, en una de les formes següents:

  1. S’alçaran primer aquells que aproven; a continuació, els que desaproven i, finalment, els que s’abstinguen. La Presidència ordenarà el recompte als secretaris si té dubtes del resultat o si, fins i tot després de fet públic este, algun grup parlamentari ho reclama.
  2. Per procediment electrònic que acredite el sentit del vot de cada diputat o diputada i els resultats totals de la votació.

Article 84

  1. La votació serà pública per crida o secreta quan ho exigisca este reglament, ho sol·licite un grup parlamentari o una cinquena part dels diputats de la cambra o, si escau, de la comissió. Si hi ha sol·licituds concurrents en sentit contrari, prevaldrà la de votació secreta. En cap cas podrà ser secreta la votació en els procediments legislatius o en cas que els acords hagen d’adoptar-se mitjançant el criteri de vot ponderat.
  2. Les votacions per a la investidura del presidente o presidenta de La Generalitat, la moció de censura i la qüestió de confiança seran, en tot cas, públiques per crida.

Article 85

 

En la votació pública per crida, un secretari o secretària nomenarà els diputats i diputades i estos respondran «sí», «no» o «abstenció»; la crida es realitzarà per ordre alfabètic del primer cognom, començant pel diputat el nom del qual serà tret a sort. Acontinuació votaran els membres del Consell que siguen diputats o diputades i, finalment, la Mesa de Les Corts.

Article 86

  1. La votació secreta podrà fer-se, només:
    1. Per procediment electrònic que acredite el resultat total de la votació, amb omissió de la identitat dels votants.
    2. Per paperets quan es tracte d’eleccions de persones, quan ho decidisca la Presidència i quan s’haja especificat esta modalitat en la sol·licitud de vot secret.
  2. Per a realitzar les votacions a què fa esment el punt b de l’apartat anterior, les diputades i els diputats seran cridats nominalment a la Mesa per tal de dipositar la papereta en l’urna corresponent.

Article 87

  1. Quan existisca empat en alguna votació, se’n realitzarà una segona i, si continua este, se suspendrà la votació durant el termini que considere raonable la Presidència.

    Passat el termini, es realitzarà una nova votació i, si es produïx de nou empat, es considerarà refusat el dictamen, l’article, l’esmena, el vot particular i la proposició o moció de què es tracte.

  2. En les votacions en comissió sobre una qüestió que s’haja de sotmetre ulteriorment al Ple, es considerarà que no hi ha empat quan la igualtat de vots, sent idèntic el sentit en què hagen votat tots els membres de la comissió d’un mateix grup parlamentari, puga dirimir-se aplicant el criteri de vot ponderat.

Article 88

  1. Verificada una votació, o el conjunt de votacions sobre una mateixa qüestió, cada grup parlamentari podrà explicar el vot per un temps màxim de cinc minuts i podrà iniciar el torn per un temps màxim de tres minuts el representant del Grup Mixt que podrà ser compartit amb un altre diputat o diputada del mateix grup si existiren agrupacions al seu si i, seguidament, de menor a major i per temps màxim de cinc minuts, els grups parlamentaris.
  2. En els projectes i les proposicions de llei, sols podrà explicar-se el vot després de la darrera votació llevat que s’haja dividit en parts clarament diferenciades a l’efecte del debat. En este cas es podrà fer l’explicació després de la darrera votació corresponent a cada part. En els casos previstos en este apartat, la Presidència podrà ampliar el temps als grups parlamentaris fins a deu minuts i fins a cinc minuts al Grup Mixt.
  3. No hi haurà explicació de vot quan la votació haja estat secreta o quan tots els grups hagen tingut l’oportunitat d’intervindre en el debat precedent. Això no obstant i, en este darrer supòsit, el grup que haja intervingut en el debat i, com a conseqüència d’este, haja canviat el sentit del seu vot, tindrà dret a explicar-lo.