Secció primera. Dels projectes de llei

I. Presentació d’esmenes

Article 112

Els projectes de llei tramesos pel Consell aniran acompanyats d’una exposició de motius i dels antecedents necessaris per a poder pronunciar-s’hi. La Mesa de Les Corts n’ordenarà la publicació, l’obertura del termini de presentació d’esmenes i la tramesa a la comissió corresponent.

Article 113

  1. Una vegada publicat un projecte de llei, els diputats i diputades i els grups parlamentaris tindran un termini de quinze dies per a presentar-hi esmenes, mitjançant escrit dirigit a la Mesa de la comissió. L’escrit d’esmenes haurà de dur la signatura del síndic o el portaveu adjunt del grup parlamentari a què pertanya el diputat. L’omissió d’este tràmit es podrà corregir abans del començament de la discussió en comissió.
  2. Les esmenes podran ser a la totalitat o parcials.
  3. Seran esmenes a la totalitat les que versen sobre l’oportunitat, els principis o l’esperit del projecte de llei i en postulen la devolució al Consell, i les que proposen un text alternatiu complet al del projecte. Sols podran ser presentades pels grups parlamentaris.
  4. Les esmenes parcials podran ser de supressió, modificació o addició. En els dos supòsits darrers, l’esmena haurà de contindre el text concret que es propose.

    A este efecte i, en general a tots els efectes legislatius, les esmenes parcials poden presentar-se: al títol de la llei; als títols; als capítols; a les rúbriques; a l’articulat; a cada disposició addicional, transitòria, derogatòria o final; a l’exposició de motius i als annexos.

    La Mesa de la comissió es reunirà al finalitzar el debat de totalitat a efectes de la seua qualificació.

Article 114

  1. Les esmenes a un projecte de llei que suposen augment dels crèdits o disminució dels ingressos pressupostaris requeriran la conformitat del Consell per a la tramitació.
  2. A este efecte, la Mesa de la comissió, en el tràmit de qualificació d’esmenes, remetrà al Consell, per conducte de la Presidència de Les Corts, les que al seu judici puguen ser incloses en allò que preveu l’apartat anterior.
  3. El Consell haurà de donar resposta raonada en el termini de quinze dies, passat el qual es considerarà que el seu silenci expressa conformitat.
  4. El Consell podrà manifestar la seua disconformitat amb la tramitació d’esmenes que suposen un augment dels crèdits o disminució dels ingressos pressupostaris en qualsevol moment de la tramitació, en cas de no haver estat consultat en la forma que assenyalen els apartats anteriors. En cas de discrepància ho resoldrà la Mesa de Les Corts.

 

II. Debats de totalitat en el Ple

Article 115

  1. Acabat el termini de presentació d’esmenes previst en l’article precedent, tindrà lloc un debat sobre la totalitat del projecte de llei presentat.
  2. El debat s’iniciarà amb la presentació del projecte per un membre del Consell en una intervenció que no excedirà de quinze minuts. A continuació se sotmetran a debat, si hi ha, les esmenes presentades amb un torn a favor i un altre en contra, i conclourà amb la intervenció dels grups que no hagen intervingut perquè fixen la seua posició. Finalitzat el debat, se sotmetran a votació les esmenes, començant per les que proposen la devolució del projecte.
  3. Si el Ple acorda la devolució del projecte, este quedarà refusat i decauran les esmenes amb text alternatiu que s’hagen presentat. El president o presidenta de Les Corts ho comunicarà al Consell.
  4. Si el Ple aprova una esmena a la totalitat amb text alternatiu, se’n donarà trasllat a la comissió corresponent, es publicarà en el Bolletí Oficial de Les Corts i s’obrirà un nou termini de quinze dies per a la presentació d’esmenes, que sols podran ser parcials.
  5. En el supòsit que no s’haja formulat esmenes a la totalitat, en el debat, després de la presentació del projecte pel Consell, els grups parlamentaris fixaran la seua posició sobre este, de menor a major, sense que hi haja votació.

 

III. Deliberació en la comissió

Article 116

  1. Finalitzat el debat de totalitat en el Ple, la Mesa de la comissió podrà designar un o diversos ponents, de conformitat amb les propostes que formulen els grups parlamentaris en el termini de presentació d’esmenes i el nombre que, amb caràcter general, per a cada grup determine la Mesa de Les Corts, d’acord amb la Junta de Síndics. En l’acte de nomenament la Mesa de la comissió convocarà la ponència per a la seua constitució.
  2. La ponència, que adoptarà els seus acords mitjançant el criteri de vot ponderat, elaborarà un informe, en el termini màxim de quinze dies des de la designació i proposarà a la comissió les esmenes que hagen de ser acceptades o rebutjades, les esmenes transaccionals que tendisquen a assolir acords entre les esmenes presentades i el text del projecte.

    També podrà proposar per unanimitat modificacions al text del projecte de llei.

    L’informe de la ponència es publicarà en el BOC.

  3. La Mesa de la comissió, sense perjuí del que hi ha establert en l’apartat 3 de l’article 43 d’este reglament, podrà prorrogar el termini per a l’emissió de l’informe quan la transcendència o la complexitat del projecte de llei ho exigisca.
  4. Si la Mesa de la comissió acorda la no-constitució d’una ponència, ordenarà les esmenes per al debat posterior.
  5. La Mesa de la comissió, una vegada publicat en el BOC l’informe de la ponència o, si escau, l’ordenació de les esmenes parcials, convocarà la sessió corresponent per al debat i votació.
  6. Tant en l’informe de la ponència com, si escau, en l’ordenació de les esmenes es tindrà en compte l’ordre següent de prioritat: supressió, modificació i addició i en cada una d’estes modalitats l’ordre de registre.
  7. A les reunions de la ponència només podran assistir els seus components, assistits pel lletrat o la lletrada de la comissió.

Article 117

  1. El debat en la comissió es realitzarà article per article, llevat que la Mesa de la comissió acorde, oïts els portaveus, que es desenrotlle el debat agrupant articles o seguint les divisions sistemàtiques del projecte de llei.
  2. La Presidència podrà fixar un temps màxim per al debat de cada article o agrupació d’estos, com també el nombre d’intervencions i la duració, a la vista de les peticions i del temps disponible, tenint en compte que, sense perjuí del que hi ha establert en l’article 71 d’este reglament, només hi haurà un torn a favor i un altre en contra.
  3. Les esmenes que s’hagen presentat amb relació a l’exposició de motius es discutiran al final de l’articulat, si la comissió acorda incorporar esta exposició de motius com a preàmbul de la llei.
  4. Durant la discussió d’un article, la Mesa podrà admetre a tràmit noves esmenes que es presenten en eixe moment per escrit per un membre de la comissió, sempre que tendisquen a aconseguir un acord per aproximació entre l’esmena, o esmenes, ja formulades i el text del projecte. L’esmena d’aproximació haurà d’estar signada pel seu autor i per l’autor de l’esmena en la que s’empara i implicarà la retirada d’esta en el mateix moment.

    També s’admetran a tràmit esmenes que tinguen com a finalitat esmenar errors o incorreccions tècniques, terminològiques o gramaticals que només requeriran la firma de quila presente. En l’un i l’altre cas, per a la seua aprovació, hauran de sotmetre’s a votació.

  5. Es votaran, en primer lloc, les esmenes defensades respecte a cada article o agrupació acordada, per l’ordre en què hagen estat debatudes, i posteriorment el text proposat per la ponència en el seu informe, si n’hi ha, amb exclusió de les parts que hagen estat modificades per les esmenes prèviament aprovades.

    La Presidència impedirà el sotmetiment a votació d’esmenes o textos que resulten contradictoris o reiteratius amb altres acords prèviament adoptats per la comissió respecte a la mateixa iniciativa legislativa.

  6. Finalitzades les votacions, la comissió designarà un dels seus membres per a presentar el dictamen davant el Ple.

Article 118

  1. En la direcció dels debats de la comissió, la Presidència i la Mesa exerciran les funcions que en este reglament es conferix a la Presidència i a la Mesa de Les Corts.
  2. El president o presidenta de la comissió, d’acord amb la Mesa d’esta, podrà establir el temps màxim de la discusió per a cada article, el que corresponga a cada intervenció, a la vista del nombre de peticions de paraula i el total per a la conclusió del dictamen.

Article 119

El dictamen de la comissió, signat pel president o presidenta i pel secretari o secretària d’esta, es trametrà a la Presidència de Les Corts a l’efecte de la tramitació subsegüent que escaiga.

 

IV. Deliberació en el Ple

Article 120

Els grups parlamentaris o els diputats i diputades, dins de les quaranta-vuit hores següents a la data d’acabament del dictamen, en escrit dirigit al president o presidenta de Les Corts, hauran de comunicar els vots particulars i les esmenes que, havent estat defensades i votades en comissió i no incorporades al dictamen, pretenen defensar en el Ple.

Article 121

  1. El debat en el Ple començarà amb la presentació del dictamen de la comissió pel diputat o diputada, membre de la comissió, designat per esta. Esta intervenció no podrà excedir de quinze minuts.
  2. A continuació, els grups parlamentaris que ho sol·liciten podran intervindre per un temps màxim de deu minuts per a explicar la seua postura sobre els principis recollits en el dictamen o les raons d’haver mantingut vots particulars o esmenes. La Presidència, si escau, concedirà al Grup Mixt un temps d’intervenció proporcional al nombre de diputats o diputades.
  3. Finalitzat el debat, la Presidència de la cambra sotmetrà a una única votació conjunta les esmenes o els vots particulars presentats per cada grup parlamentari i no incorporats al dictamen,  per l’ordre en què estos hagen formalitzat l’escrit de manteniment. A continuació es votaran els articles i els altres preceptes del projecte de llei per ordre correlatiu.
  4. Qualsevol grup parlamentari podrà sol·licitar la votació separada d’una esmena o d’un vot particular o de grups d’esmenes o de vots particulars. També podrà sol·licitar la votació separada d’algun article o grup d’articles del dictamen.
  5. Durant el debat, la Presidència podrà admetre esmenes, per mitjà d’escrit firmat, almenys, per un grup parlamentari, que tinguen com a finalitat esmenar errors o incorreccions tècniques, terminològiques o gramaticals. També podran admetre’s a tràmit esmenes de transacció entre les ja presentades, i mantingudes, i el text del dictamen quan es presenten per escrit firmades pels síndics o portaveus adjunts dels grups parlamentaris, encara que siga als efectes de la dita tramitació i això comporte la retirada de les esmenes respecte a què es transacciona. En els dos casos, per a la seua aprovació, hauran de sotmetre’s a votació.
  6. Es consideraran decaigudes les esmenes o els vots particulars presentats per un diputat o diputada o un grup parlamentari que no es trobe present quan es concedisca l’ús de la paraula per a defensar-les.
  7. Acabat el debat, se sotmetrà a votació final el conjunt del projecte de llei.

Artículo 122

  1. Acabat el debat d’un projecte, si, com a conseqüència de l’aprovació d’un vot particular, d’una esmena o de la votació dels articles, el text que resulta poguera ser incongruent o obscur en algun dels punts, la Mesa de Les Corts podrà, per iniciativa pròpia o a petició de la comissió, enviar el text aprovat pel Ple una altra volta a la comissió, amb l’única finalitat que esta n’efectue, en el termini d’un mes, una redacció harmònica que salve els acords del Ple. El dictamen així redactat se sotmetrà a la decisió final del Ple, el qual haurà d’aprovar-lo o rebutjar-lo en conjunt en una sola votació i sense debat.
  2. Podrà remetre’s novament a la comissió corresponent el text d’un projecte de llei, quan abans o durant el debat en el Ple, els grups parlamentaris per unanimitat ho sol·liciten per escrit davant la Mesa i esta ho aprove.

Article 123

 

Si durant el transcurs de qualsevol tramitació parlamentaria de caràcter legislatiu que comporte tràmit de comissió, la Presidència de Les Corts estimara que pogueren existir contradiccions amb una norma de caràcter superior, oïda la Mesa i la Junta de Síndics, podrà, de forma raonada, per una sola volta i abans de l’adopció de l’acord definitiu, enviar la iniciativa novament a la comissió amb l’únic fi d’efectuar, en el termini màxim d’un mes, una nova redacció harmònica. Se seguirà un procediment anàleg al de l’article anterior.